FANDOM


WGNT, virtual channel 27 (UHF digital channel 50), is a CW-affiliated television station licensed to Portsmouth, Virginia, United States, serving the Hampton Roads area of southeastern Virginia (comprising the cities of Portsmouth, Norfolk, Newport News, Hampton, Virginia Beach and environs), and the Outer Banks region of northeastern North Carolina. The station is owned by Dreamcatcher Broadcasting, LLC, as part of a duopoly with Norfolk-licensed CBS affiliate WTKR (channel 3); the Tribune Broadcasting subsidiary of the Tribune Media Company operates both stations under a shared services agreement. The two stations share studios on Boush Street in downtown Norfolk; WGNT's transmitter is located in Suffolk, Virginia.

HistoryEdit

WGNT is one of the oldest surviving UHF licenses in the country. It first signed on December 6, 1953 as WTOV-TV, a commercial independent station owned by Commonwealth Broadcasting. It was the third television station in the Hampton Roads area, and the second on the UHF band (WVEC-TV, which later moved to VHF channel 13, signed on over channel 15 three months earlier). WTOV later became an affiliate of the DuMont Television Network. Channel 27 was on the air for limited hours, and had very limited viewership because it was impossible at the time to watch UHF stations without buying a converter; television set makers were not required to include UHF tuners until 1964. Even with a converter, WTOV's picture was not very clear. As such, it was never a factor in the Hampton Roads market.

The death knell for channel 27 sounded in late 1958, when Tidewater Teleradio, owners of WAVY radio (now WGPL) won a construction permit for a new VHF station on channel 10, which became WAVY-TV when it signed-on in September 1957. Combined with dwindling revenues and the impending loss of DuMont programming at the end of the 1955–56 season, WTOV went dark in 1958. The WTOV call letters are now used on an NBC affiliate in Steubenville, Ohio.

The CBN yearsEdit

In 1961, M.G. "Pat" Robertson, son of Virginia United States Senator A. Willis Robertson and an attorney-turned-Southern Baptist minister, purchased the dormant channel 27 license. Under the ownership of Robertson's Christian Broadcasting Network, the station returned to the air on October 1 as WYAH-TV, with "YAH" standing for "Yahweh" according to some sources (including Pat Robertson's autobiography, Shout it From the Housetops) and "You are Holy" according to others. Pat Robertson's first choice for call letters was WTFC ("Television For Christ"). Those call letters were announced by Robertson to local media, before the Federal Communications Commission (FCC) informed him that they were unavailable.

WYAH-TV initially broadcast from studios on Spratley Street west of downtown Portsmouth. At first, channel 27 was on the air four hours a day Monday through Saturday evenings, and was dark on Sunday. The station's early programming consisted of Christian teaching programs hosted by Robertson, other shows produced by local churches, and some syndicated televangelists' repeats of Sunday programs. The station almost went dark in 1963, and so it conducted a special telethon urging 700 people to donate $10 a month, continuing to hold such telethons bi-monthly. A few years later, the locally produced daily talk program would be named for the telethons, The 700 Club.

Beginning in 1966, Jim and Tammy Faye Bakker hosted and produced a local children's program called Come On Over (later called Jim and Tammy). This consisted of puppet shows, skits, prayers, singalongs, games, stories and religious short films such as Davey and Goliath and JOT. The program was eventually seen in Canada, and achieved widespread syndication throughout the United States. Pat Robertson also appeared on-camera as well, as host of additional Bible-teaching programs. Weekends consisted of televangelists such as Oral Roberts, Kathryn Kuhlman, Jerry Falwell and Billy Graham, and local church services. WYAH-TV was one of the first Christian television stations in the United States and was a viewer-supported station with a commercial license, though it sold blocks of time to other ministries. By 1966, the station was somewhat financially solvent.

By September 1967, WYAH-TV was broadcasting in color, and began commercial operation part-time about an hour a day. Initial non-religious fare included low-budget films, travelogues, and local productions. In June 1970, channel 27 activated a new, more powerful transmitter that boosted its effective radiated power to 2.25 million watts. This not only gave it a coverage area comparable to Hampton Roads' Big Three stations, but also provided secondary coverage to the eastern fringe of the Richmond market. Robertson sent a newsletter to donors boasting that channel 27 was now the most powerful station in Virginia.

By 1973 the station had increased its on-air hours, signing on at 10 a.m. and its schedule of secular programming, which coincided with the end of Jim and Tammy show (reportedly, Pat Robertson had fired Jim Bakker from the station over philosophical differences); the Bakkers moved on to co-found the Trinity Broadcasting Network before going on their own in 1975. By September 1973, WYAH-TV was on the air 20 hours a day as more of a mainstream independent station, with an expanded lineup of syndicated shows and religious programming, including airings of The 700 Club three times a day; Sundays were still devoted entirely to religious programs. Also, in 1972, Pat Robertson stepped down from his role as general manager and hired one to grow the station and be responsible for day-to-day operation, while Robertson would concentrate on taking his 700 Club program national, which occurred in 1974.

The Hampton Roads area had become one of the smallest markets in the U.S. with a commercial independent station. But while WYAH-TV had evolved into a conventional independent station by this time, its programming policy was decidedly conservative, in keeping with Robertson's Baptist/charismatic religious views. For many years, it muted any dialogue containing profanity. In some cases, it opted to preempt whole episodes out of concern for their subject matter. For example, at least two episodes of Gilligan's Island never aired on the station, because of content centering (albeit in a comical fashion) around ghosts and vampires. However, channel 27 offered a wide variety of programming and was a stronger independent than many secular-owned independent stations at that time. Still, Hampton Roads viewers got other choices once cable arrived in the area in the late 1960s, as WTTG and WDCA from Washington, D.C. became available on cable systems as well.

With WYAH's growth and profitability, CBN began expanding to other markets. The ministry launched WHAE-TV (now WGCL-TV) in Atlanta in 1971; purchased KXTX-TV in Dallas in 1972; and signed-on WXNE-TV (now WFXT) in Boston in 1977. These stations formed the Continental Broadcasting Network, a wholly owned subsidiary of CBN, with WYAH-TV as the flagship station. Locally, channel 27 faced competition for the first time in 1979 when WTVZ (channel 33) was signed-on by TVX Broadcast Group. The new, locally owned independent purchased general-entertainment programming–many of which was passed over by CBN, having been deemed too racy for the ministry's liking. The impact was near-immediate as WTVZ equalled, then surpassed WYAH (the station officially dropped the -TV suffix from its call sign in June 1983) in viewership.

By the late 1980s, Continental Broadcasting had become too profitable to remain under the CBN banner without endangering CBN's non-profit status. With this in mind, Robertson began selling off his over-the-air stations and eventually sold off his directly-owned cable network, the CBN Family Channel (the latter going to his son Tim's company, International Family Entertainment; it has gone through several ownership changes since and is now called Freeform). In 1989, WYAH was sold to Centennial Broadcasting. The new owners renamed the station WGNT on September 13, which stands for Greater Norfolk Television; despite the call sign similarity, they had no connection to the Tribune Broadcasting family of stations with branding descended from WGN-TV in Chicago.

WGNT todayEdit

After Centennial took control, WGNT initially ran shows inherited from the CBN days, but ended the station's decades-long practice of censoring the small amount of profanity from off-network syndicated programming. As the 1990s began, Centennial began mixing in more modern programming, such as talk shows like The Rush Limbaugh Show, Ricki Lake and Jerry Springer and the Prime Time Entertainment Network programming service. In 1991, it dropped the 11 p.m. repeat of The 700 Club. By 2003, the series was completely dropped from WGNT's schedule, removing the last link to its CBN days. However, it has aired on numerous outlets in the area in the years since then; and following a brief period in late 2016 when The 700 Club returned to WGNT after WTKR launched a local lifestyle program called The Coast Live, the show is now on its second stint on WVBT.

On January 16, 1995, WGNT became a charter affiliate of the United Paramount Network (UPN) and branded itself as "UPN 27". In 1997, Paramount Stations Group bought WGNT for $42.5 million, making it a UPN owned-and-operated station. This made WGNT the only network-owned station in the Hampton Roads market. Viacom, Paramount's owner, later bought CBS as well. When Viacom split into two separate companies in November 2005 with its broadcasting properties remaining with the original Viacom, which was restructured as CBS Corporation, WGNT and the other UPN O&Os became part of the new company through its CBS Television Stations subsidiary.

On January 24, 2006, CBS and Time Warner announced that UPN and The WB would shut down to form a new jointly-owned service featuring series from both networks as well as newer series, The CW Television Network. As part of the announcement, the new network signed a 10-year affiliation deal with 11 of CBS' UPN stations, including WGNT. Channel 27 rebranded itself as "CW 27" in the summer of 2006 and officially became the Hampton Roads area's CW affiliate on September 18, 2006. On June 14, 2010, Local TV, owner of CBS affiliate WTKR, acquired WGNT. Shortly after the announcement, Local TV took over WGNT's operations through a local marketing agreement as the company's first CW station, making it a sister station to WTKR (eventually creating the first legal duopoly in the Hampton Roads market once the purchase was finalized).

On July 1, 2013, Local TV announced it was merging with Tribune Company in a $2.75 billion deal. At the time, Tribune owned The Daily Press in Newport News. Due to FCC regulations barring newspaper-television cross ownership within a single market (although Tribune has maintained cross-ownership waivers for its newspaper-television station combinations in four other media markets), Tribune announced it would spin off WTKR and WGNT to Dreamcatcher Broadcasting, an unrelated company owned by former Tribune Company executive Ed Wilson. Tribune will provide services to the stations through a shared services agreement, and will hold an option to buy back WTKR and WGNT outright in the future. Tribune later announced on July 10, 2013 that it would spin off its newspaper division (including the Daily Press) into a separate company, the Tribune Publishing Company, in 2014, pending shareholder and regulatory approval. The sale was completed on December 27.

Aborted sale to Sinclair Broadcast GroupEdit

On May 8, 2017, Hunt Valley, Maryland-based Sinclair Broadcast Group—which has owned MyNetworkTV affiliate WTVZ (channel 33) since 1996—entered into an agreement to acquire Tribune Media for $3.9 billion, plus the assumption of $2.7 billion in Tribune-held debt. While WTKR would not have been in conflict with existing FCC in-market ownership rules and could have been acquired by Sinclair in any event, the group was precluded from acquiring WGNT directly as broadcasters are not currently allowed to legally own more than two full-power television stations in a single market (both WTVZ-TV and WGNT rank below the ratings threshold that forbids common ownership of two of the four highest-rated stations by total day viewership in a single market). Given the group's tendency to use such agreements to circumvent FCC ownership rules, Sinclair could have opted to either take over the operations of WTKR/WGNT or transfer ownership of and retain operational responsibilities for WTVZ-TV through a local marketing agreement with one of its partner companies.

Less than one month after the FCC voted to have the deal reviewed by an administrative law judge amid "serious concerns" about Sinclair's forthrightness in its applications to sell certain conflict properties, on August 9, 2018, Tribune announced it would terminate the Sinclair deal, intending to seek other M&A opportunities. Tribune also filed a breach of contract lawsuit in the Delaware Chancery Court, alleging that Sinclair engaged in protracted negotiations with the FCC and the DOJ over regulatory issues, refused to sell stations in markets where it already had properties (such as KAUT-TV), and proposed divestitures to parties with ties to Sinclair executive chair David D. Smith that were rejected or highly subject to rejection to maintain control over stations it was required to sell.

Pending sale to Nexstar Media Group and resaleEdit

On December 3, 2018, Irving, Texas-based Nexstar Media Group—which has owned WAVY-TV and Fox affiliate WVBT (channel 43) since January 2017—announced it would acquire the assets of Tribune Media for $6.4 billion in cash and debt. Nexstar is precluded from acquiring WTKR and WGNT directly or indirectly, as FCC regulations prohibit common ownership of more than two stations in the same media market, or two or more of the four highest-rated stations in the market. (WAVY and WTKR consistently rank among the top four in terms of total-day viewership in the Norfolk–Virginia Beach–Hampton Roads market, while WVBT and WGNT have occasionally rotated between fourth and fifth place, a situation that allowed for Media General and, later, Nexstar to acquire WVBT directly in their respective group acquisitions involving the WAVY/WVBT duopoly. Furthermore, any attempt by Nexstar to assume the operations of WTKR/WGNT through local marketing or shared services agreements may be subject to regulatory hurdles that could delay completion of the FCC and Justice Department's review and approval process for the acquisition.) As such, Nexstar will be required to sell two of the stations (and potentially, depending on its ratings status during the acquisition review, WVBT, either sold alongside WAVY or spun off to an independent buyer) to a separate, unrelated company to address the ownership conflict. On January 31, 2019, Nexstar announced that WGNT and WTKR, along with WNEP-TV in Scranton, Pennsylvania would be the first stations to be resold in order to comply with FCC regulations. However, a buyer for the stations has not been named yet.


TV stations in Commonwealth of Virginia
WGNT, Hampton Roads/Norfolk

WWCW/WFXR-DT2, Roanoke
WUPV, Richmond
WCYB-DT2, Sneedville/Johnson City/Kingsport/Bristol
WDCW, Arlington/Washington, DC
WVIR-DT3, Charlottesville/Harrisonburg/Staunton

TV stations in the Hampton Roads region, including Virginia Beach, Norfolk, Portsmouth, and Newport News, Virginia
WUND 2 (PBS)
WTKR 3 (CBS)
WSKY 4 (Ind)
WGBS-LD 7 (RTV)
WAVY 10 (NBC)
WVEC 13 (ABC)
W14DC 14 (HSN2)
WHRO 15 (PBS)
WYSJ-CA 19 (Classic TV)
WTPC 21 (TBN)
WVAD-LD 25 (Daystar)
WGNT 27 (CW)
WTVZ 33 (MNTV)
WJGN-CD 38 (NRB)
WVBT 43 (Fox)
WPXV 49 (Ion)
Community content is available under CC-BY-SA unless otherwise noted.